Prečo majiteľ Starbucks minul posledných 30 miliónov na Teambuilding?

2131
0
Share:

Tento príbeh sa začína v období recesie podniku Starbucks v roku 2008, značky s najväčšou obchodnou sieťou kaviarní vo svete. Táto firma bola a je svetoznáma svojou úžasnou kávou a skvelou atmosférou. Firma sa v tom období dostala do značných finančných problémov. Tieto problémy mali rôzne dôvody.

Jedným z prvých bolo obdobie po veľkom raste, kedy firma otvorila mnoho podnikov na miestach, kde to pre nich vôbec nebolo finančne výhodné. Ďalším dôvodom bol konkurenčný útok zo strany McDonaldu, ktorý sa rozhodol, že investuje 1 miliardu dolárov do otvorenia nových McCafé predajní. Obrovský gigant sa rozhodol zničiť Starbucks v cenovej vojne.

No najväčším problémom, ktorý Starbucks trápil, bol ten, že už dávno sa z firmy a predajní vytratila povestná dobrá atmosféra. Firma stratila svoju dušu, hodnoty firmy boli narušené a zamestnanci začali cítiť silnú demotiváciu, čo sa tiež odrazilo aj na zákazníckom správaní. Jedným slovom stratila svoj smer a rútila sa do záhuby.

Starbucks

 

Howard Schultz, ktorý Starbucks založil, už dávno neriadil spoločnosť. No v momente, keď si tento problém všimol, sa začal cítiť hrozne. Táto firma bola preňho ako jeho dieťa. Vybudoval ju od svojich začiatkov. Cítil obrovskú zodpovednosť voči zamestnancom a ich rodinám, ale aj zákazníkom.

Nemohol dopustiť, aby sa to stalo. Starbucks nemohol skrachovať. Utrpelo by mnoho ľudí. Celkovo bolo v stávke 200 000 pracovníkov a ich rodín. Mnohí z nich boli so spoločnosťou už od ich začiatkov.

Howard sa rozhodol, že opäť prevezme vedenie nad spoločnosťou a vymení doterajšieho generálneho riaditeľa Jima Donalda prizvaného z Walmartu.

Howard Schultz

 

Starbucks stál pred mnohými problémami a výzvami a Howard sa s nimi musel vysporiadať. Spoločnosť potrebovala opäť obnoviť svoje stratené hodnoty, znížiť náklady a opäť si vybudovať svoje meno, ktoré bolo v tom období pod veľkým nátlakom médií.

Stáli pred ťažkým rozhodnutím ale nakoniec to museli urobiť. Zo dňa na deň museli zatvoriť 600 predajní a s nimi prepustiť 12 000 pracovníkov. Pre niektorých sa našťastie našli miesta v iných prevádzkach. Celkové náklady spojené so zrušením prevádzok sa vyšplhali na závratných 340 miliónov.

Väčšina z týchto pobočiek bola otvorená práve v čase najväčšieho rozkvetu, kedy firma „z rozkoše“ urobila veľmi veľa zlých rozhodnutí. Veľa z týchto podnikov nefungovalo ani 3 roky. Bola to hotová pohroma zatvárať podniky, ktoré existovali tak krátko.

Starbucks 2

 

Avšak kľúčom obnovy je priznať si chyby a napraviť ich. S bežnými zamestnancami takisto muselo firmu opustiť ďalších 4000 ľudí na telefonickej podpore.

V bežnej firme by prepúšťanie prebehlo úplne neľudsky, avšak v Starbucks sa Howard osobne postavil pred každého zamestnanca a vyjadril ľútosť nad týmto rozhodnutím. Bol to náročný deň.

Neskôr museli podstúpiť ďalšie šialené kroky, za ktoré chceli Howarda zosadiť zo stoličky, vraj sa asi zbláznil. Na jeden deň zavreli všetky podniky do jedného, len aby odznovu preškolili svojich zamestnancov. Tá najlepšia šálka kávy v okolí bola ich alfa a omegou. Stálo ich to veľa peňazí, ktoré im ušli a museli vynaložiť na preškoľovanie .

No stále to neprinieslo želané výsledky. Firme zostávalo posledný 30 miliónov a Howard bol už zúfalý. Hrozilo, že budú musieť odpredať väčšinový podiel vo firme. Nakoniec sa rozhodol pre šialený krok. Zorganizovať firemný Teambuilding pre všetkých svojich zamestnancov v meste New Orleans.

Starbucks 3

Na Teambuildingu ukázali každému zamestnancovi, pred akým problémom sa firma ocitla a čo všetko je podstatné urobiť pre to, aby sa opäť obnovil duch ich firmy a firma sa opäť dostala do plusových čísiel. Prešli si všetky hodnoty firmy.

Ukázali im, že Starbucks nie je len obrovská sieť. Jej hlavnou esenciou je byť súčasťou komunity. Každá malá pobočka sa má stať obľúbeným miestom pre ľudí, ktorí tam bývajú. Ich biznis stál na ľuďoch. Nemali žiadnu tajnú receptúru alebo inú technológiu, ako to býva u iných firiem.

Že to nie je len o predaji kávy, ale že Starbucks je hlavne miesto, kde si prídu ľudia sadnúť so svojimi blízkymi, aby prežili spoločne krásne chvíle, oddýchli si, porozprávali sa a zabavili sa.

 

 

Že sú taktiež súčasťou tejto planéty a mali by myslieť ekologicky. Na základe toho sa v blízkom čase vymyslel aj nový vynález na lepšie meranie mlieka, ktoré sa penilo do kávy. Ušetrilo im to hektolitre mlieka, čo má priaznivý vplyv na ich biznis a aj životné prostredie.

Starbucks 4

Starbucks taktiež bola prvá firma, ktorá platila plné poistenie aj ľuďom, ktorí u nich pracujú na polovičný úväzok. Keby ho v čase problémov zrušili, nikto by im to nemohol vyčítať. No oni to neurobili.

Firma takisto vydala Agendu transformácie, ktorú nedostalo len 50 najvyšších manažérov, ale dostala sa do rúk každého jedného zamestnanca, aby všetci pochopili, o čo sa firma pokúša. Každý jeden zamestnanec je súčasťou skladačky a všetci dobre vieme, že puzzle sú bez jednej súčiastky nehodnotné.

Museli sa vrátiť úplne na začiatok do časov, kedy takmer nemali na výplaty a prosili dodávateľov, aby počkali s platbami. Ich náklady nakoniec osekali o 580 miliónov ročne.

Howard chodil do rôznych prevádzok a po večeroch zatvoril prevádzky a rozprával sa s ľuďmi o tom, čo nerobia a mali by robiť. Len aby opäť pozdvihol služby v ich prevádzkach

Všetky tieto kroky viedli k tomu, že firma začala čoskoro opäť profitovať a už odvtedy zo svojich koľají až do dnešného dňa nevybočila. Neustále prosperuje a rozrastá sa.

Ak ide o hodnoty firmy, mali by sa s nimi oboznámiť zamestnanci od najvyššieho manažmentu až po upratovačku. Ide o celkovú integráciu hodnôt, cieľov a procesov.

V tomto ohľade by ste si mali položiť otázku: Prečo by u nás chceli pracovať skvelí ľudia? Skvelí ľudia už majú určite svoju prácu a určite budú mať aj dobrý príjem. Tak čo iné im môžete ponúknuť? Len lepšie prostredie. Tak takéto prostredie musíte vytvoriť.

Share:

Prečo majiteľ Starbucks minul posledných 30 mil…

Napísal Richard Harvey Harvan Čas čítania: 4 min
0