Iný pohľad na Amazon – Zlatá baňa alebo podvod?

2900
0
Share:

Rozhodol som sa napísať tento článok, pretože mám na Amazone svoje malé podnikanie a chcem sa s vami podeliť o moje skúsenosti. O tienisté ale aj svetlé stránky tohto internetového podnikania.

Toto nie je žiaden predajný ani affiliate článok, zadarmo s Vami zdieľam moje skúsenosti a nadobudnuté vedomosti.

Predtým, než vám vyjadrím celý svoj pohľad na tento fenomén menom Amazon, mali by sme si ujasniť, čo to vlastne Amazon je. Tí, ktorí to už vedia a hľadajú špecifické informácie, kľudne túto pasáž preskočte.

Amazon je predajná stránka, ktorá má aj svoje fyzické sklady. Aby sme boli presnejší, Amazon je najväčším internetovým obchodom na svete s tohtoročným predpovedaným obratom 120 miliárd dolárov. Niet väčšieho giganta.

Pointa je jednoduchá. Vy, ako podnikateľ, si niekde vo svete nájdete a objednáte produkty. Spravidla to je Čína. Dohodnete sa s nimi na väčšom odbere a po zaregistrovaní účtu na Amazone necháte svojho výrobcu tento produkt poslať cez celý svet do ich skladov.

Mohli ste si vybrať z rôznych štátov, nakoľko Amazon funguje na polke sveta.

 

Amazon biznis

 

Po naskladnení Amazon začne na svojich stránkach ukazovať váš produkt a ponúkať ho na predaj. Ak ste boli dostatočne schopní a vedeli ste dostať svoj produkt na predné stránky vo vyhľadávaní, urobili ste aj pekné predaje.

Stačilo svoju vzorku od dodávateľa pekne nafotiť a pridať k tomu zaujímavý predajný popis. Niečo, čo zvládne aj menej technicky zdatný človek.

Amazon za vás riešil uskladnenie, vybavenie objednávky, zabalenie produktu do krabíc a vyexpedovanie až ku zákazníkovi. Vy ste v živote produkt nevideli a možno ani nebudete. Teda, okrem prvotnej vzorky od dodávateľa.

Znie to fajn, však? Nemusíte nič robiť, stačí trošku šikovnosti a pomaly sa peniažky začnú samé sypať. Je to skvelá príležitosť, keď chcete začať podnikať.

Amazon šialenstvo

Pred približne rokom, či dvomi, sa spustilo Amazon internetové šialenstvo. Internet bol plný ponúk na e-kurzy, ktoré vás naučia zarábať cez Amazon. Niekde sa to prezentovalo ako obrovský biznis, niekde ako menšie podnikanie z pláže.

V každom prípade to bola príležitosť pre každého. Jediné, čo stačilo, je kúpiť si kurz za pár stoviek eúr a skúsení inštruktori vás mali previesť celým nastavením a automatizáciou biznisu.

Mali Vám pomôcť vybrať produkt, resp. naučiť kritéria, podľa ktorých vyberať. Dohodnúť objednávku, naskladnenie do Amazonu, nastavenie predajných stránok a riadenie celej platformy, ktorá vám pomáha s riešením biznisu na diaľku.

Všetko, čo vám malo stačiť, je počiatočný kapitál na kurz a nákup produktov. Bežne by vám malo stačiť okolo 3 000 až 10 000 €. Niekedy aj menej. Nie je to málo peňazí ale ani priveľa. Niekto to mal nasporené, niekto si zobral úver. Ak môžu ľudia brať úvery na autá, telky a podobné záležitosti, tak prečo nie aj na podnikanie, však?

 

Amazon príležitosť

 

Celý know-how pozostáva v tom, že ste našli nejaký produkt, ktorý sa dobre predáva. Čím nižšia konkurencia, tým lepšie. Povedzme si narovinu, kto by nechcel nájsť alebo vyvinúť taký produkt. Je to sen podnikateľa.

Najlepšie bolo ten produkt vylepšiť – či už vzhľadovo alebo lepšou funkcionalitou. K tomu bolo najlepšie pripojiť extra hodnotu ako E-booky, ktoré majú prísť na email kupujúceho hneď po zakúpení produktu, kde sa mali nachádzať nejaké tipy, ako tento produkt používať.

Týchto vylepšení môže byť veľa. Záleží na vašej kreativite. Medzi také bežné patrí aj krajšie custom balenie s vašou značkou, ďakovné kartičky, darčeky v balení a pod. Tým ste mali dostať konkurenčnú výhodu pred vašimi konkurentami.

Celá pointa pozostáva v tom, že ste sa mali zviesť na obrovskom dopyte po produkte, kde ste ponúkali niečo príbuzné tomu, čo ľudia hľadali.

Dáva to logiku, však? Ale aké je realita? S akými problémami sa môžte stretnúť?

Realita na Amazone

 

Výber produktu

Prvý problém vzniká už pri výbere produktu. Prehľadávate medzi produktami na Amazone, kým neprídete k nejakému vhodnému kúsku a hľadáte výrobcu v Číne cez Alibaba.com, ktorý by vám to pomohol vyrobiť.

Nájdete veľmi zaujímavé produkty, avšak dá sa povedať, že už asi úplne všetky dobre predávané produkty majú obrovskú konkurenciu.

Chcete sa odlíšiť logom a farbou, pri čom budete predávať to isté? Minimálne odbery, ktoré v takomto prípade firmy začnú chcieť sa pohybujú vo výške 5000€+, pretože im tak vznikajú dosť veľké náklady pri nastavovaní strojov a objednávaní nových farieb materiálov.

Je to ešte prijateľná cena, ale stále predávate to isté, len pod inou značkou. Toto nie je najšťastnejšie riešenie z dlhodobého hľadiska.

Chcete urobiť inováciu alebo nový produkt? Pripravte si aj 30 000€+, ak chcete aby ste mohli dostať produkt v konkurencieschopnej cene.

Tieto ceny hovorím hlavne o elektronike, pretože sa v nej hýbem. Možno v iných kategóriach sa pohybujú v iných reláciách, ale nikde to nie je tak zelené. Aby ste mohli v konečnom merítku súťažiť cenovo s konkurenciou, musíte objednávať veľké množstvá a úspech nie je zaručený.

Toto je problém, ktorý som dlho riešil, no nakoniec som prišiel na riešenie, ktoré vám napíšem v ďalšom článku.

 

Výber produktu na Amazone

 

Výrobcovia

Nie všetci výrobcovia sú zodpovední. Prípady, kedy vás úplne okradnú o peniaze, sú ojedinelé. Tomu sa dá ľahko vyvarovať. Problém je skôr s kvalitou produktov. Mnohokrát sa stane, že vzorky, ktoré vám pošlú na začiatku, sú oveľa kvalitnejšie, než produkty, ktoré potom pošlú do Amazonu.

Hľadajte výrobcov, ktorí vám ukážu, že myslia s vami biznis dlhodobo do budúcna a nechcú vám len jednorázovo niečo predať zo zásob, ktorých sa chcú zbaviť.

 

Konkurencia

Ak máte skutočne dobrý produkt, ktorý sa predáva a predáva sa aj s dostatočnou maržou, verte, že si vás konkurencia všimne. Sú na to programy, ktoré prehľadávajú amazon a vedia identifikovať tieto dobré produkty.

Môžu urobiť dve veci. Nájsť si vášho výrobcu a vyrábať to isté a predávať to na vašej stránke(„listingu“ sa tomu hovorí). Nezáleží na tom, či to bude za vyššiu alebo nižšiu cenu. V každom prípade vám to robí obrovskú neplechu.

Druhá možnosť je, že sa budú tváriť, že tento produkt majú a predávať ho za vyššiu cenu na vašej stránke. No v skutočnosti ho len budú od vás odkupovať a predávať konečnému zákazníkovi. Vyššia cena (aj keď bude konkurentova) vám väčšinou zhorší ranking a taktiež bude menej ľudí produkt kupovať.

Amazon týchto ľudí na požiadanie bannuje, ale nejaký čas to trvá, čiže občas vás postihnú vďaka ním výpadky predajov.

Dá sa tomu predchádzať tak, že si budete budovať menej povšimnuteľný produkt a budete ich mať takých viacej. Takisto vám pomôže registrácia značky. Potrebujete na to vlastný produkt, značku aj webstránku.

 

Amazon konkurencia

 

Viditeľnosť a dôveryhodnosť produktu

Produkty na Amazone majú svoje Reviews – hodnotenia. Ak chcete aby sa váš produkt zviditeľnil – to znamená, aby pri vyhľadávaní bol na čo najlepších priečkach, tak musíte mať dosť veľa a kvalitných hodnotení.

Toto je prvá investícia do marketingu, ktorú musíte urobiť. Musíte pár desiatok produktov rozdať zadarmo, na čom strácate nie len celú hodnotu produktu, ale aj ďalších 3-5€ na poplatkoch pre Amazon za každý rozdaný produkt.

Ak výroba produktu stojí 15€, a rozdáte ich 30, práve ste do marketingu vrazili (15+5)x30 = 600€. A to ste ešte nič nezarobili. A vôbec vám každý človek neurobí review. Budete radi ak ich bude 20-25. Zvyšok si zoberie produkt zadarmo a v živote sa neozve.

 

Poplatky Amazonu

Amazon si berie celkom slušné poplatky za skladovanie a sprostredkovanie obchodu. Pri bežnom produkte sú to 3-4 doláre za rôzne skladové poplatky. Plus ďalších 15% z finálnej ceny produktu pre zákazníka.

Ak váš produkt stojí 25$ tak to je cca 3,75 dolára. Dokopy 8-9 dolárov pri priemernom produkte. To znamená že z 25$ z predaja vám zostane 17$, z čoho musíte ešte zaplatiť výrobu produktu, balenie, dopravu a reklamu.

Ak ste sa do toho zmestili s výrobou a prepravou tak to je v pohode. Horšie je to s reklamou, ktorá môže byť veľmi drahá. Priemerná cena toho, že zákazník klikne na vašu stránku sa pohybuje okolo 1$. Nie za to že kúpi, ale len si pozrie stránku.

Pre mnoho ľudí je tento spôsob reklamy nerentabilný, preto ho odporúčam vypnúť, ale je to individuálne.

 

Amazon poplatky

 

Refundy – pokazené produkty a vratky

Ak sa niečo na produkte pokazí pri výrobe, preprave či skladovaní, zodpovedáte si v podstate za to vy. Málokedy si to prizná prepravca či výrobca alebo amazon. Okrem toho sa zákazníkovi môže produkt nepáčiť a tak ho vráti.

Toto býva častokrát najdrahšia časť predaju. Po čase vylepšíte balenie, ktoré urobí produkt odolnejším, ale v prvej várke produktov sa dá na to ľahko doplatiť.

 

Amazon mení vyhľadávací algoritmus

Vaše predaje veľmi závisia od toho, ako vysoko vo vyhľadávaniach sa nachádzate. Vaše umiestnenie určuje Amazon A9 algoritmus, ktorý by sa dal prirovnať ku Googlu.

Problém je avšak v tom, že ho menia každú chvíľu a väčšinou svoje úpravy neohlasujú. Preto sa môže stať, že chvíľu predaje máte a chvíľu nie.

Dobrý produkt a dostatok reviews vás môžu pred tým ochrániť, ale nie tomu úplne zamedziť.

 

Amazon mení pravidlá vyhľadávania A9

 

Amazon mení pravidlá

Po novom každý nový produkt potrebuje kód, ktorý sa musí kúpiť a stojí 100€. Amazon tento rok zvyšoval skladovacie poplatky. Amazon sleduje kupované reviews, ktoré som popisoval hore. Po novom musí byť každé takéto review príslušne označené.

Boh vie, čo príde nové.

Je to rovnaké, ako keď štát mení zákony. Musíte sa s nimi vysporiadať. Amazon je skutočne ako štát v štáte. Niekedy sa zdá, že si môže dovoliť všetko.

Niekedy sa môže stať, že vám zmení fotky, alebo popis produktu. A vy s tým nemôžete nič urobiť. Väčšinou sa to deje vtedy, ak vy porušujete pravidlá, ale nie je to pravidlom.

 

Dá sa tam vôbec zarobiť?

Áno dá. Ak obídete všetky tieto nástrahy, dá sa na Amazone zarobiť. A je to naozaj príjemný zárobok. Stane sa to váš stroj na peniaze. Jediné, čo budete musieť urobiť, je objednať raz za čas nové zásoby produktov a niekedy odpísať na pár správ.

Ako na to? Dozviete sa v ďalšom článku, kde Vám popíšem môj prístup k tomuto biznisu. (Sledujte našu Facebookovú stránku, kde ho uverejníme už v stredu 8.8.2016 o 12:00).

Úprava: Článok dostupný tu: Môj príbeh na Amazone

Ak sa Vám článok páčil, tak ho zdieľajte medzi svojimi známymi, a to hlave tými, ktorí tam chcú začať podnikať. No nezabudnite im potom poslať aj ďalší článok 🙂

Share:

Iný pohľad na Amazon – Zlatá baňa alebo …

Napísal Richard Harvey Harvan Čas čítania: 7 min
0