Ako pôsobí jedlo na celkové zdravie našej pleti

Share:

Veď stačia iba kozmetické produkty. Nie?

make up

Zamysleli sme sa niekedy nad tým, že naša pleť je namáhaná nielen zvonka ale i zvnútra? Tým z vás, ktorí sa to snažíte vizualizovať, sa to môže zdať zvláštne.  Ani nám nenapadne, že vnútorné prostredie nášho tela má vplyv na stav a vzhľad našej pokožky.

Veď máme predsa naše „nepriestrelné, všemohúce“ kozmetické produkty a to stačí nie? Vyvediem vás z omylu. NIE n-e-s-t-a-č-í! Vedecký výskum jednoznačne poukazuje na to, že zdravá diéta pomáha liečiť mnoho ochorení a udržiava telo zdravé.

Čo ale nie je príliš známe je, že diéta bohatá na zdravé a prospešné potraviny, pomáha udržiavať našu pleť cítiť sa a vyzerať mladšie po mnoho rokov. Ak ešte pridáme správnu i efektívnu kozmetickú  starostlivosť a rozumné chránenie sa pred slnkom, potom diéta zohráva významnú rolu pri dosahovaní želaných výsledkov a známky starnutia sa začnú objavovať v omnoho neskoršom veku.

Perfektným príkladom sú obyvatelia Stredozemia. Dokonca i ľudia vo vysokom veku tu majú minimum vrások a ich pleť je omnoho pevnejšia, ako pleť ľudí v tom istom veku v iných končinách.

 

Zápal: Zvnútra von

body

Ak používate vhodne formulované produkty (zahrňujúce krém s UV faktorom 30 a viac), tak už teraz robíte veľmi veľa pre to, aby ste sa vyhli poškodeniu a podráždeniu vašej vzácnej pokožky. Prečo podráždenie a poškodenie?

Pretože práve toto spôsobujú dráždivé ingrediencie, čo vedie k začervenanie až zápalu. A následne dochádza k poškodzovaniu kolagénu a elasténu v pleti. A časom začneme pozorovať, že naša pleť akosi „vädne“. Tak, ako dráždivé ingrediencie spôsobujú zápal na pleti, tak i nezdravé, chemicky upravované potraviny spôsobujú zápal v tele, čo sa časom odrazí i na pokožke.

Chronický zápal, či už zo stravy alebo iného zdroja, zaplavuje telo so stresovými hormónmi, stimuluje receptory bolesti (budete sa cítiť unavení), ničí zdravý kolagén, obmedzuje obnovu buniek, spomaľuje prirodzené „samo“ hojenie tela a dokonca môže spôsobiť vyrážky až akné. Pravdepodobné najviac vábivý, ale aj najviac napomáhajúci starnutiu a akné je CUKOR.

Ponúkam zopár bodov, prečo cukor nie je až taký sladký, ako sa zdá.

Starnutie: Tá „horká“ strana sladkého cukru – Trošku chémie

HNCK5566

Cukor v tele štartuje proces zvaný glykácia. Glykácia je chemická reakcia, ktorá nastáva vtedy, keď cukor, ktorý skonzumujeme, reaguje na lipidy a proteiny v našom tele. Táto reakcia formuje vyššiu úroveň glykácie, čo je deštruktívne a vedie k zápalu.

Zápal následne začne produkovať kyseliny, čo prispieva ku chorobám, zvyšuje riziko poškodenie voľnými radikálmi, vrásky, ovísanie kože a teoreticky aj akné, pretože akné je zápalové ochorenie kože. Pokiaľ sa cukor vo vašej strave vyskytuje opakovanie, miera glykácie sa zvyšuje, čo prispieva k procesu stárnutia.

 

Nevhodné potraviny/Jedlá, ktoré spôsobujú starnutie a zápal

  • Nadmerná konzumácia cukru, obzvlášť rafinovaného cukru (napr. fruktózové kukuričné sirupy), ale v konečnom dôsledku akýkoľvek cukor (med, agávový nektár …) Spôsobuje vyššiu formu glykácie, čo vedie ku starnutiu.
  • Trans tuky (akýkoľvek olej uvádzaný ako „čiastočne hydrogenovaný“) a taktiež margaríny.
  • Spracované alebo konzervované mäso, zahŕňajúc slaninu, ktorá obsahuje nitrity a nitritáty, ktoré sú akútnym zdrojom zápalu.
  • Červené mäso: Ak sa nechcete vzdať hovädzieho, aspoň si vyberajte najmenej mastné časti a vyhnite sa grilovaniu, grilovaniu na uhlí alebo vareniu mäsa do tmava až čierna.
  • Vysoko spracované jedlá, ktoré sa nachádzajú na menu vo fast-foodoch a v mnohých pred pripravených jedlách a pochutinách.
  • Biela múka. Je zdrojom jednoduchých karbohydrátov, prítomných vo väčšine pekárskych výrobkov. Bez ohľadu na to, ako veľmi alebo ako málo sú čerstvé.
  • Dezerty ako sú koláče, rôzne šatôčky, makovníky, orechovníky, raňajkové muffiny … Sú preplnené cukrom a okrem toho i bielou múkou.
  • Slané jedlá. Spôsobujú opuchy a pokožka vyzerá unavene. Malá výnimka je morská soľ. Obsahuje viac minerálov a viac chuti, takže jej použijeme menej.

Najlepšie „protivráskové“ jedlá

Protivráskové jedlá majú Ďaleko od nechutných a nudných. Naviac je preukázané, že redukujú zápal a proces glykácie. Pri najbližšej kúpe potravín v hypermarkete sa uistite, že nasledujúce jedlá určite pridáte na váš nákupný zoznam.

  • Káva – ale maximálne 1 – 2 šálky denne.
  • Tmavo sfarbené bobule – čučoriedky, černice a maliny.
  • Tmavo sfarbená zelenina. Obzvlášť listnatá zelená zelenina. Napr. Červená kapusta.
  • Červená, zelená, žltá a oranžová paprika. A všetky tipy pálivých papričiek
  • Losos a ostatné ryby, žijúce v studených vodách. Tieto ryby sú obrovským zdrojom omega 3 mastných kyselín. Vyberajte radšej z voľne lovených rýb, ako z rýb chovaných na rybích farmách.
  • Vlašský orech je považovaný za Supermana medzi orechmi. Ale väčšina orechov má zdraviu prospešné benefity.
  • Hroznový olej, ryžové otruby a väčšina jedlých olejov
  • Celozrnné výrobky zvýšia váš príjem vlákniny, ktorá pomáha pri redukcii zápalu.
  • Korenia ako sú: zázvor, tumerik, kardamon, kary, kmín, cesnak, oregano, bazalka a tamarind. Ľanové, slnečnicové a tekvicové jadierka

Všetko sú to prírodné suroviny, ktoré nie sú tepelne spracovávané a poslúžia na detoxikáciu vašeho tela, čo prospeje vašej pokožke. Je to jednoduchá logika: Žiadne toxíny = žiadne vyrážky.

Silno toxické jedlá ako sú napr. syry, mäsá, margaríny, chipsy, cukríky a iné pochutiny + sladké nápoje, nechajte ležať na polici v obchode :).

Čo si stačí zapamätať? Zdravé suroviny vedú k zdravému telu a to vedie k zdravej pokožke. Tu treba hľadať základ starostlivosti o seba a svoju pleť.

 

Suma sumárum

Začnite jesť anti starnúce a anti akné potraviny. Nikdy nie je neskoro! Najkrajšiu a najlepšiu vec, ktorú môžete spraviť pre seba a pre vašu pokožku je, že začnete implementovať tieto potraviny do vašej diéty. Opakovaná konzumácia správnych potravín, vedie k produkcii zdravších buniek, redukuje suchú pokožku, vytvára efekt zdravej, žiarivej pleti, redukuje množstvo vrások a vyrážok a dodáva mladistvý vzhľad vašej pokožke po mnohé roky. Túto diétu doplňuje správna a efektívna kozmetická starostlivosť. A samozrejme, že ochrana pred slnkom 365 dní v roku je MUST 🙂

Katarína Kováčová

www.kozmetickykoucing.sk

Share:

Ako pôsobí jedlo na celkové zdravie našej plet…

Napísal Katarína Mikušová Kováčová Čas čítania: 4 min
0